Wednesday, April 13, 2011

Rutin harian saya + Saya rindu

Assalamualaikum..hari ni kasi update sket blog orait~ okeh...

Kalo sebelum ini saya pernah cerita rutin waktu pagi saya [bukanlah rutin mana tp selalunya begitulah], kalini meh saya cerita pasal rutin selepas balik kerja. Ni kisah semalam ye.

Sampai umah lebih kurang jam 6 macam tulah. Mandi dulu. Pas mandi baru tgk anak2. Yela, biar bagi badan bersih segar baru leh pegang anak. ye dak? pas tgk anak2 jap..hubby bawa anak2 ke laman rumah. zharif main pe tah..hubby dukung zaliqha. saya ke dapur. tekan mesin basuh..penuhkan air dulu. masuk bilik, punggah bakul laundry. tet..tet..mesin bunyi tanda air dh penuh. isi sabun 2 cups. masukkan semua baju2 kotor yg sebakul tuh dlm mesin. tutup. fuh~! sib baik mesin auto..kalo x bengkok juga tulang..huhu~

hubby masuk semula rumah sambil dukung zaliqha. "yang, wat air panas se". bancuhkan air panas segelas utk hubby. pastu bagi zaliqha susu pula. naik atas rumah semula, bawa turun bakul kain yg dah siap basuh cuma belum berlipat jek. lipat kain jap. halfway jek..bangun semula kutip kain2 yg dah kering di ampaian belakang.

Azan maghrib berkumandang. Sambil lipat kain sebakul..sambil layan zharif dan zaliqha. hubby gi solat dulu. Skang payah dah nk solat jemaah (-_-) kene bergilir jaga anak. pas hubby solat, saya pula. hubby tolong jaga anak2 TANPA tolong lipat kain *sentap* pas solat. ingatkan boleh sambung melipat..eehh..melencung wat keje lain plak. kemas barang2 dlm bilik yg disepahkan oleh zharif [deodarant,perfume,sikat dll] abis bersepah atas tilam..grrrrr!!

Ke dapur semula...hubby cakap nak mkn nasi. bancuh nescafe secawan [tetiba skang hubby jd hantu nescafe padahal sblm ni dia x penah minum sebab katanya saya wat nescafe sedap..wahh! bangga i tau.ekeke~] pastu siapkan makan malam utk hubby. bubuh nasi dlm pinggan kat hubby..zharif plak dpt ayam goreng seketul terus xnk nasi. geram. telur ayam kampung direbus sebiji khas utk dia. sabo jela. mkn nasi ngn hubby. zharif layan lappy sambil duk kongkang ayam goreng. zaliqha dlm buai..tido! bagus. pas mkn basuh pinggan cawan segala bagai. kemas meja mkn sket2. tutup ngan tudung saji. tet...tet...mesin basuh bunyi tanda baju dah siap dibasuh. zharif mkn telur rebus gaul ngn kicap plak. disuap ok..kalo mkn sendiri rasanya lantai yg mkn.

 pas setel bab dinner. sidai baju yg dibasuh td. kat belakang umah. mujur berbumbung..kalo tak, kene embun mlm saya..ecehh~ lepas setengah jam ke 45 minit camtula..setel sidai baju kami. tekan semula button di washing machine. penuhkan air. kalini basuh baju wafaa plak. yela..baju dia maneleh campur ngn baju kami kan (>,<) sementara tggu air penuh. masuk washroom amik wuduk. solat isyak dulu. eehh...sebelum tu, nak suh hubby pegang anak jap sbb zaliqha dh bgn (now dia tdo sekejap2 sgtla..tak dan wat keje byk). hubby bleh plak kata "jap2 eh yang..nak setelkan hal duit arwah ayah ni dulu" sentap gila wooo time nih..mcm lah benda tu takleh wat time lain. kalo nak segerakan pun urusan arwah tu..pilih la time kan? ni tak, kita dahla byk kerja nak wat..nak jaga anak lagi..dia plak duk BZ LA KUNUN ngan benda tu! "nak bincang ngn tini ngn angah jap" lagi lah aku sentap berdouble2! (sangat marah saya time nih) tak pasal2 zharif jadi mangsa..hanya sebab dia halang saya dari turun tangga ke dapur, saya tolak kepala dia. sorry sayang!


ok..habis part luahan emosi =p *by, sori ye I memang marah semalam..huhu~ cuma tak pandai nak meng express je..abis2 pun wat muka cebik pastu simpan dlm ati..waa!! *


sambung balik..sebab ape saya marah? sebab saya belum solat,pastu nak basuh baju zaliqha lepas tu nak sidai pula, nak iron seluar kerja dia, siapkan barang2 anak utk esok, wat susu anak, susun baju yg dah dilipat menimbun tu dlm rak baju, kemas tempat tido, salin diaper dan baju zaliqha sebelum tdo...perlu lagi ke list dia? adehla~ walhal time tu dah hampir pukul 10. sah2 semalam saya melepas tgk rancangan Halaqah (T__T) sedih..sebab duk sibuk menyiapkan segala macam kerja tu sampai lupa nk tgk Halaqah (ala,kalo buka tv pun kompem x sempat tgk punye!) pas solat tu..boleh pulak hubby tanya "yang, nak tido kol bape?" saya byk lagi kerja tak setel lagi la cik abg oiii~ so, saya mnta tlg dia siapkan zharif dulu. hubby bawa zharif masuk toilet, cuci kencing dia, brush teeth pastu pakaikan baju tdo zharif..pastu watkan susu utk zharif sblm dia tdo. setel bab zharif. tq hubby! sementara saya duk bersilat di atas tilam tukarkan diaper dan baju zaliqha. adil kan? ekeke~


seterusnya misi saya iron seluar keje hubby 2 helai. jap je tu. pastu sambung sidai baju zaliqha plak. pastu siapkan keperluan utk anak2 esok hari. bubuh siap2 dlm bakul mereka. susun baju dlm almari. then, bawa naik air panas dan keperluan susu anak. turun ke dapur semula double check pe yg tggl. oh no! baju tadi x abis lipat lagi!!! sambung lipat dan hanger baju..masukkan dlm almari baju. gi dapur semula masuk toilet gosok gigi cuci muka. FINALLY!! EVERYTHING SETTLED!!! Yeeehaaa~ Alhamdulillah. Tengok hubby dan anak2 kat depan bilik. Semua dah tido~ hubby tetido sambil ayun zaliqha dlm buai. zharif tdo sebelah ayahnya. saya angkat zaliqha slowly bawa masuk bilik. letak je atas tilam terus susukan. dia sambung tdo semula. Tengok jam..almost 12am..baru dapat landing atas tilam dan bantal. Syorgaaanyaaa! tengahmalam sure kene bgn gak utk susukan zaliqha..takpelah itulah pengorbanan ibu utk anak2 ;) *ayat sedapkan ati*



Begitulah rutin harian saya selepas pulang dari keje. Kadang2 tak sempat pun nak tgk berita. pung pang..dung dang..kat dapur dan bilik utk siapkan segala keperluan keluarga. Alhamdulillah saya bersyukur kerana diberi kesibukan. kenapa? sbb tu tandanya saya masih kuat dan sihat utk bekerja dan menguruskan keluarga. kalo saya tak mampu wat semua tu bermakna saya tak sihat/kuat. tul x? wlpn kdg2 rasa letih sgt2..kalo dpt lelap 10 minit pun jadilah (tapi takleh lelap gak). ni nk bgtau,kdg2 sbb bdn terlalu letih, otak pun tak boleh berfikir waras. tu yg kdg2 saya naik angin juga dgn karenah zharif yg semakin notty~


Habis part rutin harian saya. Skang ni saya nk kasi tau yg saya sgt2 teringin utk pergi bercoti merehatkan tubuh dan minda..boleh? last couple weeks pejabat ade wat trip ke Langkawi dan Penang. saya takleh join sbb masa tu arwah ayah sdg sakit. hope pasni ade ag trip derang akn wat. ok, sebenar benarnya...saya nak sgt pulang ke JB (t__t) rindu sgt kat kg halaman saya tu. last saya balik JB, raya last year. lame gila tak balik wohh~ gila rindu sama mereka. saya rindu ibu dan ayah saya..adik2 saya.saya rindu ngan rumah tempat saya membesar itu. rindu nak sopink2 di JB. bila lah boleh balik sana...haih~ *ibu,ayah,adik2..really miss u guys! sorry lama x call. hp rosak* tak same kan kalo ckp di tepon (3G) dgn jumpe live!

wajah2 kesayangan hamba :



 ibu dan ayah
ica, fifi, lisa
ops! my beloved hubby of coz..ekeke~


 p/s: semua tu pic lama. saya lom kawen ag masa tu..ekeke~

 || nota: nanti saya apdet cita pasal zharif ngn arwah akinya ye sbb hp rosak so, takleh transfer gambo. maaf ||



 

6 nukilan anda:

Ummi Salsabila

penuhnya rutin! kagum saya.itulah pengorbanan sorang isteri dan ibu..:)

MuMMy CHoMell

(^_^).. hebat la.. sy x boleh buat smua tu seorg diri.. walau mcm mane pun ihkhlaskan setiap perbuatan utk suami dana nak nih..InsyaAllah dijanjikan syurga oleh Allah s.w.t..

ibu MZW @ farah idayu

to Ummi Salsabila - penuh rutin? same jek kan rutinnya bagi setiap ibu..hehe~ ummi pun buat rutin yg same juga kan??hikhikhik...

mummiey

Macam ni la jgk keadaannya kat rumah Mami...sibuk..balik je rumah kdg2 x sempat nak duduk rehat2..apatah lagi tambah ngan ank2 yg 'kuat' mkn..kejap2 mintak mkn...hehehe...x msuk keje umah yg lain lg...tgk ank2 buat keje skolah..kdg2 nk melepak dpn tv pun ssh..xpe la...berkorban utk keluarga...ye x?hehehe

Surie

salam kak farah..

busy nye la rutin harian akk..macam mana la sy nanti bila dh kwin nanti?mampu ke sy buat sume2 tu?

akk keje dlm education field gk ke?ktne?

ibu MZW @ farah idayu

to MuMMY CHoMell - amin...moga syurga yg saya perolehi kelak ;) mummy juga pasti boleh..insyaAllah.

to mummiey - huhu..rutin mummiey lagi dasat dari saya. pasni kene berguru dgn mummiey pula ye ;)

to Surie - insyaAllah dik..pasti boleh. pas kawen automatik kita tau tanggungjawab kita ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...