Thursday, July 22, 2010

HB rendah...tekanan darah rendah

Tetiba rasa ingin berkongsi pengalaman sepanjang mengandung kali ini. Oh ya, kandungan saya dah pun masuk ke trimester kedua..Alhamdulillah (^_^)/ 


Seperti mana semasa mengandungkan zharif dulu, masalah yg sama berulang kembali..tekanan darah dan tahap hemoglobin menurun. Setakat ni paras HB saya atas pagar je iaitu 11.0 :(( manakala tekanan darah 90/70 [average la..kadang2 rendah lg dari ni] paling tinggi tekanan darah saya ialah 100/70. tu pun sekali je..huhu.
Mungkin masalah saya tidaklah teruk sangat..tapi tetap risau jugalah kan. Ada nasihat or pendapat mcm mana nak naikkan paras HB dan tekanan darah ke tahap normal? 

Ada teman2 yg mensyorkan makan obimin lah, kerang, buah jambu batu, sup tulang, bayam...macam macam lagilah..sampai saya sendiri lupa senarainya. hehe. Misi di klinik kesihatan pulak suruh makan pil tambah darah yg color coklat tu 2 biji sehari. 

So, para2 ibu..macam mana? Sila bantu saya *wink2*

p/s : apsal sekarang punya polisi wanita yg mengandung umur 26thn dan ke atas wajib minum air gula padahal tak penah ade sejarah or penyakit diabetes?? aduss..leceh la pulak..huhu~


|| nota: saya takde penyakit talasemia ye...cuma masa mengandung ni selera mkn berkurangan ||



2 nukilan anda:

Ayah Zharif

patutlah gula kat pasaran kurang...pastu harga pun dah naik...ni la puncanya...disebabkan oleh ibu-ibu mengandung...hahahaha...susah sket ar ibu nak jumpe kerang kt trg ni...dulu kat kedah senang je kan...murah lak tuh...windu kehidupan kat kedah...:)

ibu MZW @ farah idayu

AYAH ZHARIF: ehem2...i tak suka manis2 tau sbb muka mmg dh semulajadi manis..haha! perasan sket. Ha'ah la..kdg2 bila teringat balik windu masa kita duk kedah dulu kn ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...