Tuesday, June 15, 2010

Mengandung lagi..



 Alhamdulillah..syukur pada Allah kerana saya disahkan hamil sekali lagi (^_^)v

Mungkin ada yg sudah tahu..dan kebanyakan nya belum tahu lagi..hehe~ Sebenarnya, kalau diikutkan hati saya, belum mahu or malas nak hebohkan lagi. Since kandungan masih di peringkat awalan (1st trimester). Mungkin kerana saya pernah ada pengalaman keguguran sebelum mengandungkan zharif (walaupun masa tu saya juga tak hebohkan pada sesiapa tentang kehamilan saya kecuali family saja). Takpelah,belum rezeki kami lagi waktu itu..mungkin juga sebab kami baru saja berkahwin dan saya juga waktu itu belum bersedia dari segi mental & fizikal. Eh, tapi selepas miscarriage tu..sebulan je rehat..tup2 pregnant lagi..so, dapatlah zharif. Alhamdulillah =)

Ops! melalut sudah..Okla, disebabkan Ayah Zharif sudah membocorkan rahsia ini di hampir setiap commentnya..huhu~ So, terpaksalah ibu zharif buat pengesahan *wink2*

Kini kandungan saya masih baru [seperti yg di mention tadi] lebih kurang 3 bulan lebih. Saya tak berani nak tulis exact age sebab saya sendiri tak pasti. Kenapa tak pasti? Sebab EDD saya berubah2. Setakat ini sudah 2kali diubah oleh doktor [melalui scan] kerana menses saya tidak tetap/teratur ditambah saya masih menyusu badan. Makanya, EDD takleh ikut last period.  

Alahan or Morning sickness - Setakat ni alhamdulillah..tak seteruk masa zharif dulu. Walaupun masa zharif dulu tidaklah teruk mana pun [tak muntah2 pun just takleh bau-bauan je]. Cuma kali ini lemah tubuh je..selalu tak larat. Mungkin sebab masih nyusu badan. Selera mkn pun ikut mood je. Tapi leh mkn ayam, ikan dll. Masa zharif , hanya DAGING! Ayam ikan mmg takleh telan..even ayah zharif pernah try nk tipu konon2 daging yg tak berapa rupa ikan tu daging lembu. Tp bila masuk jek tekak..dia kuar sendiri balik. Cuma skang tak berapa suka seafood. 

Strechmark - Oho! masa zharif 5 bulan baru perasan ada sikit2. Kali ini, dah rasa gatal2 kt bhgn bwh perut. Pastu smlm baru perasan ada sikit2 tanda2 tu..aduhai~ Ayah zharif, jom cari BIO OIL!


Walau apapun pengalamannya [seperti para ibu sekalian sendiri alami] saya anggap satu kenangan dan nikmat yg Allah bg utk insan yg bergelar ibu. Ayah mana dpt rasa ada benda gerak2 dlm perut..jap menendang..jap berpusing2..dll. Allahuakbar! Besar sungguh kuasa Allah (^,")/

Dan paling utama ialah, saya masih meneruskan penyusuan susu ibu kepada anakanda tersayang walaupun mengandung. Puas juga mencari info ttg itu di internet selain bertanya pada doktor. 2 org doktor [wanita] saya tanya..kedua2 bgtau takpe menyusu masa mengandung. Cuma kuantitinya sudah berkurang. Masalah saya hanya misi2 di klinik kesihatan yg mana saya kene wat check up setiap bulan tu. Pasti saya dimarahi setiap kali wat monthly checkup sebab bila ditanya dah stop bf lom..saya jwb blom. Mereka 'bising' cakap nanti anak dlm perut tak cukup zat sebab abg nya dah amik semua zat2 dia, nanti ada kesan pda anak dlm perut kalo terus menyusu..dll lah. Pening kepala saya~ doktor sendiri ckp tak apa. tapi misi2 ni ckp tak boleh pulak..hmm! 





|| nota: Nampak gayanya planning kami nk ber'honeymoon' lagi terpaksa ditunda la..huhu. tu yg dok ngidam nk gi melancong jek..||


11 nukilan anda:

eija zaquan @ sweetmama

Alhamdullillah...Tahniah Ibu MZW...wah..syoknye zharif bakal dpt adik..:)

*miszleen*

alhamdulillah, dah masuk dua da anak farrah~ :)

mumyShaneQeisha

tahniah..best ler zharif tak lama lagi ada adik

ibu_Arifa

alhamdulillah..rezeki lagi nih. nanti leh sama2 menyusu dgn baby (sdik) yer Zhariff)

semoga semuanye selamat yer Ibu Zhariff.

Syah Rool

farah... congrats!

Imma

Congrates...!!! bestnyaaaa....
Kitorg belom rezki lagi laa...still conceiving...target nya bulan 11 nii bole due laa kot..tp ni dah nak abis bulan 6 lom ade pape lagi..

Doa2kan utk Imma plak erk lepas nii..klu bole nak twin.. :-)

Ummi Salsabila

Tahniah! seronoknya..rindu perut buyut ku dulu.adam dah kuar:)

Ayah Zharif

Rezeki datang dari Allah...kami terima dengan je...huhu..Alhamdulillah..nnt kita cari Bio Oil ek Ibu..

ibu MZW @ farah idayu

sweetmama - Alhamdulillah..tq ;)

leen - insyaAllah kalo diizinkan Allah, 2 oranglah anakku this year.hehe.Hang bila lagi?

mumyShaneQeisha - Alhamdulillah, insyaAllah ade geng la zharif nnt..hehe.

ibu MZW @ farah idayu

ibu arifa - insyaAllah akan terus nyusu selagi takde pe2 komplikasi. tq doakan saya..amin~

syah rool - tq..lame tak dgr citer ko. sihat skang? sudi2 la contact di blogku ini..hehe~

ibu MZW @ farah idayu

imma - uhu..due saya kalo diikutkan bln 11 ni. rezeki saya dulu kot. hehe. saya doakan imma plak lepas ni ye. dpt twin terus ;)

ummi salsabila - tima kasih. skang dah slim balik ye ;)

Ayah zharif - jom! cari bio oil.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...